Zomerstop: wel of niet trainen?

0

Het is eind mei, voor de meeste voetballers zit het seizoen erop en voor een enkeling is er nog nacompetitie. Er is even een periode geen training of wedstrijd en dus valt ook de reguliere belasting weg op het lichaam. Ideaal, even rust  voor je lichaam en wat meer vrijheid omdat er geen training meer is en in het weekend geen wedstrijd. De vakantie komt eraan, met lekker ontspannen en genieten tot gevolg. Voor sommigen betekent dit lekker luieren aan het zwembad of strand met een lekker hapje of drankje. Anderen vullen dit in met een actieve en ondernemende vakantie. Hierbij kun je denken aan trektochten, bergtochten of zeilkampen, weer anderen zijn juist actief in andere sporten waaronder tennis, zwemmen of hardlopen.

Zomerstop

Niks doen is conditie verliezen

Bedenk dat wanneer je niet of nauwelijks actief bent gedurende je vakantie dit leidt tot verlies van conditie. Dit kan al binnen een paar weken. Hoe beter de conditie aan het eind van het wedstrijdseizoen was des te groter de afname in conditie. Daardoor ben je in de voorbereiding meer tijd kwijt voor de opbouw.

Grotere kans op blessures

Er is in diverse onderzoeken aangetoond dat juist na deze rustperiodes gedurende het seizoen ( zomer- en winterstop) de meeste blessures ontstaan. Juist omdat het lichaam deze regelmaat van inspanning, belasting en vermoeidheid verliest. Het lichaam is dan kwetsbaar voor acute en geleidelijk ontstane overbelasting blessures. De meeste blessures ontstaan vaak in de eerste helft van het seizoen en het tweede gedeelte van de wedstrijden. Maar dit is niet de start waar je op hoopt als je weer met het voetbalseizoen gaat beginnen.

Fysieke fitheid van je hele lichaam

De zomerperiode is uitermate geschikt om te werken aan zwakke punten of kleine blessures die zijn ontstaan gedurende het voetbalseizoen. Het onderhouden van je basisconditie en het verbeteren van de grondmotorische eigenschappen als kracht, snelheid, coördinatie, lenigheid en uithoudingsvermogen zijn speerpunten voor training in de zomer. In deze periode is het slim de aandacht te leggen op het verbeteren van de fysieke fitheid van heel je lichaam. Daardoor blijft je lichaam in optimale conditie voor sportactiviteiten. Doe in deze periode nog geen voetbalspecifieke trainingen. Deze komen in het voorbereidingsprogramma van je voetbalclub aanbod.

Vaak is  +/- 4-6  weken starten voordat de voorbereiding begint voldoende om de basisconditie weer op orde te krijgen. Met 2 a 3 trainingen in de week kan het lijf snel weer geprikkeld worden om te groeien in de eerder genoemde grondmotorische eigenschappen. Een aangepast trainingsschema voor jou als persoon is wenselijk voor optimale groei. Een sportfysiotherapeut kan je daarbij helpen.

Dit artikel is geschreven door sportfysiotherapeut Peter Dommels van Fysotherapie en Manuele Therapie van Hoof.

Share.

About Author

Oprichter van Amavo.nl, het amateurvoetbalblog van Nederland. In het dagelijkse leven werkzaam als freelance online marketeer. Daarbuiten liefhebber van voetbal.

Leave A Reply