Waarom sponsoring geen weggegooid geld is

0

In het amateurvoetbal wordt het regelmatig door bedrijven die sponsoren geroepen “Ik haal niets uit sponsoring, het is puur de gunfactor”. Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Er zijn genoeg redenen waarom sponsoring in het amateurvoetbal wel interessant kan zijn. Ik ga in dit artikel niet beweren dat je altijd je geld terug verdiend met sponsoring, dat is simpelweg niet zo. Toch kan sponsoring van amateurvoetbalclubs zeker interessant zijn. Waarom?

Gunfactor

Bij sponsoring wordt vaak als argument aangegeven dat een bedrijf het gunt aan de vereniging. Maar dit geldt vaak ook vice versa. Wanneer je een club sponsort creëer je bij de betrokken leden ook een gunfactor. Bij mijn eigen voetbalvereniging ASH weet ik bijvoorbeeld dat een aantal leden speciaal naar een bepaalde sportwinkel, die ons sponsort, gaat om hun materiaal te kopen. Niet omdat ze de goedkoopste zijn, zeker niet omdat ze zo dichtbij zitten, maar puur vanwege het feit dat ze ons ‘clubje’ sponsoren. Hadden ze dit niet gedaan, dan hadden ze een hoop minder klanten uit ons dorp gehad.

Doelgroep

Bij amateurvoetbalverenigingen kun je een boodschap richten op een hele specifieke doelgroep. Stel je hebt een sportschool dan kun je hele gerichte acties bedenken voor de voetballers die tijdens de zomerstop hun conditie willen onderhouden. Maak als sportschool zijnde een speciaal zomerabonnement, laat de club meeprofiteren en haal hierdoor extra klanten binnen!

Netwerkmogelijkheden

Een ‘fatsoenlijke’ voetbalvereniging zou in ieder geval 1x per jaar iets voor zijn sponsoren terug moeten doen, bijvoorbeeld in de vorm van een sponsoravond. Dit soort avonden zijn uitstekend geschikt om te netwerken. Vooral wanneer je bijvoorbeeld net een nieuw bedrijf bent gestart dan is het goed om je gezicht te laten zien op dit soort avonden.

Kosten maken

Wellicht niet de allerbeste reden om aan sponsoring te doen, maar het zou toch een reden kunnen zijn. Aan het eind van het jaar kun je ervoor kiezen om een bedrag naar de Belastingdienst te brengen. Je kunt er ook voor kiezen om nog wat extra kosten te maken zodat je winst gedrukt wordt en je minder belasting hoeft te betalen. Je maakt hier jezelf gelukkiger mee, maar vooral de club die gesponsord wordt.

Share.

About Author

Oprichter van Amavo.nl, het amateurvoetbalblog van Nederland. In het dagelijkse leven werkzaam als freelance online marketeer. Daarbuiten liefhebber van voetbal.

Leave A Reply